روش های درمانی

روش های درمان شوره سر از دیدگاه طب سنتی

برخی از بیماری‌ها هستند که شاید در نگاه اول چندان هولناک به نظر نرسند، اما به‌هرحال اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند درنهایت ممکن است بر روی سلامت و عزت‌نفس افراد تأثیر ناخوشایند بگذارند. شوره سر اگرچه در ابتدا خود را با پوسته‌های ریز در میان موها نشان می‌دهد اما باگذشت زمان‌بر میزان آن افزوده‌شده و درنهایت نیز ممکن است با خارش شدید پوست سر و ریزش مو همراه باشد. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا به درمان شوره سر پرداخت تا علاوه بر آنکه باعث ایجاد اختلال در اعتمادبه‌نفس افراد در محافل و جمع‌ها نشود از آسیب رساندن به ریشه مو و تضعیف آن‌ها نیز جلوگیری گردد.

در ادامه با انواع درمان شوره سر در طب سنتی آشنا می‌شویم تا اگر شما نیز به این عارضه مبتلا هستید راه چاره‌ای سودمند را بیابید.

انواع روش‌های درمان شوره سر

امروزه انواع شامپوها و مواد شیمیایی معرفی‌شده که ادعا دارند درمان شوره سر به‌صورت قطعی را ارائه می‌دهند، اما گاهی برخی از آن‌ها با ایجاد حساسیت باعث تشدید علائم شوره شده و عوارض زیادی را به همراه دارند. ازاین‌رو توجه به طب سنتی و روش‌های رایج در آن برای حل این مشکل راهکارهایی سودمندتر و قابل‌اعتمادتر است.

حنا

اغلب در طب سنتی از ضماد حنا با آب لیموترش بر روی پوست سر به‌منظور برطرف کردن شوره سر به‌عنوان دارویی مؤثر بهره برده می‌شود.

ماست

بسیاری ماست را به علت وجود پروتئین مناسب در آن برای درمان ریزش مو و تقویت ریشه توصیه می‌کنند حال‌آنکه این ماده غذایی می‌تواند در برطرف کردن شوره نیز کارآمد ظاهرشده و یک‌راه کار عالی به‌حساب آید.

 

شنبلیله

تخم شنبلیله را یک روز با آب خیس کرده و سپس با ماست روی سر می‌ریزند و از خواص ضد قارچی شنبلیله برای درمان شوره سر استفاده می‌کنند.

آسپرین

استفاده از دو عدد آسپرین له‌شده در شامپو به‌منظور خلاصی از شوره سر توصیه می‌شود که توانسته نتایج قابل‌توجهی نیز داشته باشد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا را معجونی برای سلامتی پوست و مو می‌دانند به همین دلیل هر مشکلی که برای این دو عضو بدن پیش می‌آید را با دستان توانمند آن برطرف می‌کنند و از خواص عالی آلوئه ورا برای درمان شوره سر و کاهش خارش سر بهره می‌برند.

سرکه سیب

سرکه سیب در درمان شوره سر بسیار خوب ظاهر می‌شود، به‌شرط آنکه بعد از حمام مخلوط آن را با آب بر روی پوست سرکمی ماساژ داده و بعد از 10 دقیقه آب‌کشی نمایید. بدین ترتیب به‌راحتی از شر این پوسته‌های نازیبا خلاص می‌شوید.

آویشن

دم‌نوش آویشن می‌تواند به طرز شگفت‌آوری به درمان شوره سر پرداخته و تمام مشکلات پوست سر چون خارش، التهاب، جوش و… را برطرف نماید و بهبودی را برای افراد حاصل کند.

روغن نارگیل

پوسته‌ها گاهی به علت خشکی بیش‌ازحد پوست سر ایجاد می‌شوند و روغن نارگیل با حفظ رطوبت پوست مانع ایجاد این پوسته‌ها می‌شود. ماساژ دادن موها با این روغن بهترین راه درمان شوره سر است.

تخم‌مرغ

علاوه بر اینکه آغشته نمودن موها با تخم‌مرغ یک کراتینه طبیعی محسوب شده و موهایی زیبا و خوش‌حالت را به افراد می‌بخشد آن را از وجود شوره‌ها خلاص کرده و ظاهری فوق‌العاده جذاب به موها می‌دهد.

جوش‌شیرین

برای داشتن موهای زیبا ماساژ سر با جوش‌شیرین بسیار تأکید می‌شود که علاوه بر آن هرگونه شوره را نیز از پوست سر جدا کرده و اثری از آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

روغن رز ماری

رز ماری گیاهی است، که خواص آن برای موها اثبات‌شده، به‌گونه‌ای که در اغلب شامپوهای گران‌قیمت مو از آن برای جوانی و نشاط موها استفاده می‌شود. شما با مخلوط روغن رز ماری با سرکه می‌توانید یک داروی خانگی قوی برای درمان شوره سر تهیه نمایید.

روغن درخت چای

روغن‌ها علاوه بر از بین بردن شوره سر در تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها بسیار سودمند هستند پس حتماً ماساژ دادن موها با آن‌ها را هرگز فراموش نکنید.

عسل

عسل با کلکسیونی از مواد مغذی چون ویتامین‌های A، C و B و همچنین پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر و منیزیم یک‌تنه می‌تواند برای تمامی مشکلات پوست و مو مؤثر باشد. فقط کافی است آن را باکمی آب مخلوط کرده بر روی پوست سر گذاشته تا خارش فروکش نماید و پوسته‌ها نیز به‌طور کامل از بین بروند.

لیسترین

درمان شوره سر با لیسترین بسیار جالب‌توجه است زیرا لیسترین به‌عنوان دهان‌شویه باعث تسکین خارش و عدم جدا شدن پوسته سر می‌شود. به همین دلیل آغشته نمودن یک پنبه به این ماده و لمس پوست سر با آن در رفع شوره سر بسیار سودمند است.

لیمو

لیمو نیز از موادی است که برای درمان شوره سر در طب سنتی به کار گرفته می‌شود و کسانی که از آن استفاده می‌کنند به عینه برطرف شدن این مشکل را می‌بینند.

سرکه سفید

منع رشد قارچ‌ها در پوست سر و کاهش خارش آن از مزایای سرکه سفید در برطرف کردن شوره‌ها است که به‌عنوان یک درمان خانگی از زمان‌های قدیم برای این امر رایج بوده است.

پوست پرتقال

مخلوط پوست پرتقال با آب‌لیمو تازه یک روش طبیعی مؤثر برای درمان شوره سر است که خمیر آن بعد از گذشت 30 دقیقه هیچ اثری از شوره‌ها بر روی پوست سر باقی نمی‌گذارند.

آب سیب

آب سیب نیز به‌اندازه سرکه سیب در درمان شوره سر مفید ظاهرشده و به مدد ویتامین B2 خود موهایی عاری از شوره را به افراد تقدیم می‌کند.

روش‌های پیشگیری از ایجاد شوره سر

اگرچه با روش‌های یادشده می‌شود به بهبود شوره سر پرداخت اما بااطلاع از تمهیداتی می‌توان پیشگیری را بر درمان مقدم دانست و سلامتی را برای پوست و موی خود به ارمغان آورد. رایج‌ترین علت شوره سر داشتن پوست سری بیش‌ازاندازه خشک یا بیش‌ازحد چرب است اگر دقت نمایید که از پوست سرخود به‌خوبی محافظت کرده تا رطوبت کافی داشته باشد، قادر خواهید بود موهای خود را همیشه از شوره عاری نمایید. برخی بیماری‌های پوستی چون اگزما و پسوریازیس و بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و اچ‌آی‌وی نیز در تشدید شوره سر دخیل هستند با مراقبت در برابر این بیماری‌ها می‌توان از ابتلا به شوره سر نیز در امان ماند. کاهش رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در پوست سر و پرهیز از استفاده بیش‌ازحد مواد مراقبتی و آرایشی و بهداشتی، شیمیایی علاوه بر جلوگیری از ایجاد شوره در کاهش مشکلاتی چون قرمزی و خارش بسیار تأثیرگذار است.

مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن