دسته‌بندی نشدهعرقیجات

با عرق کاسنی بیشتر آشنا شویم

کاسنی گیاهی است که گل‌های آبی و ارغوانی‌اش از همان ابتدا حس خنکی طبع آن را به بیننده القا می‌کنند و افراد با مزاج گرم را از فواید بی‌نظیر خود بهره‌مند می‌سازند. فرقی نمی‌کند به سراغ نمونه‌های خودروی آن رفته و یا کشت‌شده‌اش، به‌هرحال می‌توان آن را دارویی معجزه‌آسا دانست که هیچ عارضه‌ای در بدن را بی‌پاسخ نگذاشته و ریشه‌های خشک و قطعات زمینی آن به مدد افراد با امراض مختلف می‌آیند. در این مطلب می‌کوشیم تا حد امکان خواص کاسنی را برای شما عزیزان شرح داده تا اگر تمایل داشتید، کاسنی این گل‌های زیبای روییده شده در بهاران را به سبد داروهای سنتی خود اضافه نمایید و از فواید آن خود را بهره‌مند کنید.

خواص عرق کاسنی برای سلامتی

اگرچه عرق کاسنی کامتان را تلخ خواهد کرد اما این تلخی نوشدارویی است که می‌تواند شیرینی سلامتی را برای شما به ارمغان آورد. خواص عرق کاسنی برای سلامتی از دیرباز چنان شناخته‌شده است که درگذشته کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که یک شیشه از این معجون را برای خود تهیه نکرده باشد. افسوس که نسل امروز بافاصله گرفتن از طب سنتی و فرار به آغوش مواد شیمیایی از فواید این گیاهان خود را بی‌بهره نموده‌اند.

با خواص عرق کاسنی این زیبای ارغوانی همراهمان باشید.

جنین و کودک

از خواص عرق کاسنی برای مادران باردار به‌منظور پاک‌سازی کبد، دفع مواد زائد، سموم کبد، تصفیه خون مادران استفاده کرده تا بدین روش از زردی بدو تولد نوزادان پیشگیری نمایند.

از طرفی پاک‌سازی کبد مادران در دوران بارداری تأثیر فوق‌العاده‌ای در زیبا شدن کودکان متولدشده آن‌ها دارد، به همین دلیل مصرف آن را زیر نظر پزشک توصیه می‌کنند.

همچنین مصرف این عرق علاوه بر موارد ذکرشده به‌سلامت مادران از جهت دیگر نیز کمک کرده و مادرانی را که به فشارخون بالا در زمان بارداری مبتلا هستند، با تنظیم نمودن، کنترل فشارخون و پاک‌سازی کبد از سموم، در این دوران خاص به آن‌ها کمک می‌کند.

پوست

یکی دیگر از خواص عرق کاسنی درمان جوش‌های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است زیرا خنک بوده و منبع خوب ویتامین ث، فسفر و آهن می‌باشد که همه این موارد در حفظ سلامتی پوست، درخشان و شفاف شدن رنگ پوست، درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، جوش‌ها و التهابات پوستی، بازگرداندن طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت مؤثر است. درواقع باید قبول کرد در سایه تقویت، تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک نمودن و صاف کردن کبد که توسط کاسنی صورت می‌گیرد، پوستی زیبا حاصل می‌شود.

کاهش چربی شکم

خاصیت چربی سوزی عرق کاسنی عالی است به همین دلیل از خواص عرق کاسنی می‌توان به کاهش چربی دور شکم، کاهش وزن، دفع چربی‌های شکم، کنترل پرخوری و ایجاد سیری کاذب، جلوگیری از نفخ، بهبود تحرکات روده و درمان یبوست اشاره نمود.

همچنین در ادامه از خواص عرق کاسنی در کاهش وزن می‌توان کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری را نام برد که این امر تلاشی است در راستای رسیدن به وزن ایدئال و تناسب‌اندام که آرزوی هر فردی است.

 کبد و کلیه

از خواص عرق کاسنی در دفع سنگ کلیه و مثانه استفاده می‌شود. همچنین از خاصیت ادرارآوری آن در پاک‌سازی سموم، تصفیه خون، بهبود جریان خون‌رسانی، چربی زدایی، دفع صفرا، نوسازی سلول‌های کبدی، پاک‌سازی کبد، حفاظت کبد در برابر سموم، رفع زردی بدن، برطرف نمودن نارسایی کلیه‌ها، بهره می‌برند.

 

پیشگیری از سرطان

مصرف عرق کاسنی علاوه بر اینکه رشد تومورهای سرطانی را متوقف کرده از بدن در برابر ابتلا به انواع مختلف سرطان‌ها ازجمله سرطان سینه و سرطان روده جلوگیری می‌کند و با خواص آنتی‌اکسیدانی خود مانع رشد سلول‌های سرطانی و تومورها می‌شود.

درد مفاصل

از خواص عرق کاسنی در کاهش دردها و التهابات مختلف در بدن نیز می‌توان استفاده کرد. خواص ضدالتهابی که موجب کاهش دردهای مفصلی، استخوانی، دردهای ماهیچه‌ای، ورم‌های مفاصلی می‌شود را با مصرف کاسنی (عرق، عصاره و گیاه) به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند. همچنین عصاره برگ‌های کاسنی حاوی ویتامین C بوده که التهابات لثه و زخم دهان را به مدد ضماد نمودن آن بر محل، درمان می‌کنند.

بهبود گوارش

از خواص عرق کاسنی در بهبود گوارش نیز بهره برده و انواع معضلات دستگاه گوارش را با آن مرتفع می‌کنند. درمان سوزش معده به مدد باکتری‌های مفید در کاسنی، افزایش تحریکات روده‌ای، بهبود ترشح اسید معده، هضم بهتر غذا، برطرف شدن یبوست، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، مقابله با باکتری‌های روده و گوارش و رفلاکس اسیدی، سوءهاضمه با مصرف عرق کاسنی مرتفع می‌شوند.

قلب و عروق

قلب یک عضو مهم در بدن بوده که کارایی صحیح آن بر روی تمامی اعضا تأثیرگذار است. ازاین‌رو می‌توان از خواص عرق کاسنی برای قلب و بهبود جریان خون امداد گرفت و از بیماری‌هایی چون لخته شدن خون، بی‌نظمی تپش قلب، کاهش میزان کلسترول مضر LDL در بدن، ارتقا سطح کلسترول مطلوب، کاهش احتمال بروز امراضی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، عدم تصلب شریان و فشارخون بالا، برهم خوردن توازن سلول‌های خون و پلاسمای خون در بدن پیشگیری کرد و احتمال بروز بیماری قلبی عروقی را در افراد کاهش داد.

 

اعلائم سرماخوردگی

کاسنی با منبع خوب ویتامین C و خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد، دارای مزایای زیادی مانند خلط‌آوری، بهبود گلودرد، سرفه‌های خشک، دفع سموم بدن، تنظیم دمای بدن، برای دوران سرماخوردگی است و یک تب بر طبیعی محسوب شده و در سرماخوردگی‌های شدید و آنفولانزا به یاری بیماران می‌شتابد.

استرس

خواص عرق کاسنی در کاهش استرس نیز به‌کارآمده و به علت مسکن قوی، آرامش بخشی بالا، اثر مثبت بر عملکرد سیستم عصبی، بهبود خواب، باعث دفع استرس و اضطراب می‌شود. به‌هرحال نمی‌توان انکار نمود که دور نمودن عوارض استرس در داشتن پوستی شاداب و جوان و پرهیز از علائم پیری مؤثر است پس می‌توان از خواص کاسنی در کنار ماده‌ای ضد استرس آن را برای بهبود وضعت کلی پوست و حفظ جوانی آن نیز اثرگذار دانست. از طرفی ویتامین C و E موجود در برگ کاسنی موجب رفع چین‌وچروک صورت و عوارض پیری زودرس شده و افرادی را که به این عوارض مبتلا شدند را در بازگرداندن جوانی ازدست‌رفته کمک می‌کند.

سیستم ایمنی

فرار از به بیماری‌های قلبی و سرطان با خواص نیرومند و آنتی باکتریال کاسنی که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند امکان‌پذیر است. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان که نقش مبارزه با رادیکال‌های آزاد در رگ‌های خونی را ایفا می‌کنند، می‌توانند افراد را از بیماری‌ها دورنگه دارند.

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن