آشنایی با خوراکی ها

خواص شکر قهوه ایی نسبت به شکر سفید

بدن به‌طور طبیعی به مصرف شکر اضافی نیازی ندارد، زیرا در غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات به‌قدر کافی شکر موجود است و می‌تواند احتیاج خود را به‌راحتی از این طریق برطرف نماید. بدین ترتیب اگر افراد به سمت مصرف شکر اضافه روی‌آورند بدن آن را، با چاقی مفرط و انواع بیماری‌های مزمن نشان می‌دهد. در این میان برخی به مصرف شکر قهوه‌ای به امید دور ماندن از مضرات شکر سفید، روی می‌آورند. یکی از خواص شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید کالری کمتر و وجود ماده‌ای به نام ملاس است که منبع خوبی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و آهن می‌باشد.

در این مطلب می‌کوشیم تا به‌صورت کلی خواص شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید را بررسی کرده تا دلایل برتری آن را متوجه شویم. در ادامه با خواص این ماده غذایی پرمصرف همراهمان باشید.

خواص شکر قهوه‌ای

اگر کمی به اطراف خود دقت کنید یک فهرست طولانی از مواد غذایی را خواهید یافت که یکی از مواد تشکیل‌دهنده آن را شکر به خود اختصاص داده است. شربت، مربا، شیرینی‌ها، کیک، ژله، نوشابه‌ها و … نمونه‌هایی از آن‌ می‌باشند. بدین ترتیب باکمی بررسی متوجه می‌شوید که ما از سرو صبحانه تا شام خود را به انواع مواد قندی آراسته نموده‌ایم و این در حالی است که بدن فقط به 10% قند و فرآورده‌های قندی نیاز دارد. جایگزینی شکر سفید با شکر قهوه‌ای و بهره‌مندی از خواص این نوع شکر باعث می‌شود تا حد زیادی از خطرات شکر سفید برای بدن مصون بمانیم.

با خواص شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید بیشتر آشنا شوید.

کالری کمتر

شکر قهوه‌ای به علت کالری کمتر از یک‌سو و میزان شیرینی یکسان از طرف دیگر می‌تواند، یک جایگزین مناسب برای شکر سفید محسوب شود که در کنترل چاقی و کاهش وزن خوب ظاهر می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که شکر در حالت غیر تصفیه آن می‌تواند به نسبت ارزش غذایی بیشتری را در خود حفظ نماید. به همین دلیل می‌توان، شکر قهوه‌ای را مناسب‌تر برای سلامتی تصور نمود و از ارزش تغذیه آن در مصارف مختلف استفاده کرد.

افزایش انرژی

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد شکر قهوه‌ای باعث کاهش سطح هورمون سروتونین در بدن شده و به‌صورت طبیعی مانع ضعف می‌شود. بدین ترتیب یکی از خواص شکر قهوه‌ای اثر انرژی بخشی عالی آن در کوتاه‌مدت است و افرادی که در طول روزبه علت فعالیت زیاد نیاز به بازیابی انرژی پیدا می‌کنند، می‌توانند از خواص این ماده غذایی بهره ببرند.

هضم راحت‌تر

وجود انبوه مواد طبیعی در این ماده شیرین آن را برای هضمی راحت مهیا نموده و با دفع گاز معده گوارشی آسان‌تر را فراهم می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود با اکثر دم‌نوش‌ها به‌جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای کمک گرفته شود.

موادی طبیعی‌تر

شکر قهوه‌ای به علت اینکه از هر نوع افزودنی‌های صنعتی مانند دی‌اکسید گوگرد، فسفریک اسید، کلسیم هیدروکسید و کربن اکتیو به دور است، می‌توان مطمئن بود که از عوامل بیماری عاری است. همچنین وجود عناصر گران‌بها در آن چون کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، فسفر و … توانسته آن را به ماده غذایی باارزشی تبدیل نماید.

طعم و عطر بهتر

اغلب افرادی که به‌صورت مکرر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنند آن را به علت طعم و عطر بهتر می‌پسندند. به همین دلیل در اغلب مصارف آشپزی شکر قهوه‌ای را به‌عنوان یک طعم‌دهنده عالی به کار می‌برند.

مناسب پوست

ویتامین B موجود در شکر قهوه‌ای بسیار مناسب برای پوست بوده به همین دلیل اغلب به‌منظور لایه‌برداری و تهیه برخی از ماسک‌ها از آن استفاده می‌شود تا به کمک خواص شکر قهوه‌ای برای پوست، بافت‌های مرده و لایه‌برداری از پوست را باکیفیت و سرعت بیشتری انجام دهند. بدین ترتیب می‌توان به مدد این ماده، پوستی جوان‌تر داشت و اثرات ناشی از پیری را از خود دورنگه داشت.

ضدعفونی زخم

در طب سنتی از شکر قهوه‌ای طبیعی و عاری از هرگونه مواد شیمیایی به‌منظور ترمیم زخم‌ها بهره می‌برند. ضدعفونی‌کنندگی، خاصیت ضدالتهاب، کاهش عفونت و مزیت ضد میکروبی این ماده بسیار قابل‌توجه بوده به همین دلیل در انواع جراحت‌ها بر روی آن حساب باز می‌کنند.

جذب سریع

در زمان افت شدید قند خون می‌توان بر روی شکر قهوه‌ای همانند شکر سفید حساب باز کرد و با مصرف آن قند را به حالت تعادلی بازگرداند و از جذب سریع آن در بدن بهره‌مند شد.

کاهش آلرژی

از خواص شکر قهوه‌ای در کاهش سرماخوردگی، آسم، بیماری‌های تنفسی و بروز هر نوع آلرژی می‌توان بهره برد و از تشدید علائم آن جلوگیری نمود.

بهبود وضعیت موها

اسکراب شکر قهوه‌ای با بلغور جو دوسر یا جوش‌شیرین و یا نمک دریا علاوه بر لایه‌برداری از پوست سر به پاک‌سازی آلودگی و گردوغبار از موها، تقویت فولیکول‌های مو، درمان ریزش و شوره، حذف باکتری‌ها، ضدعفونی پوست سر پرداخته و از آسیب‌های مو جلوگیری می‌کند.

ضد اسپاسم

شکر قهوه‌ای که دارای مقدار کافی پتاسیم باشد، بهترین دارو برای گرفتگی‌های عضلانی و اسپاسم بوده و به‌عنوان ماده‌ای مؤثر می‌توان برای رفع این عارضه از آن استفاده نمود.

مناسب برای مراکز ساخت شیرینی

از شکر قهوه‌ای برای تهیه سس باربیکیو، کیک شکلاتی، کیک میوه‌ای، کلوچه و کوکی‌ها به‌منظور ایجاد بافت نرم‌تر و مرطوب‌تر در این تولیدات استفاده می‌شود تا از رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به قرمز طبیعی که شکر قهوه‌ای دارد، نهایت استفاده را ببرند. البته نمی‌توان طعم عالی، متفاوت و بکر کاراملی که این ماده دارد را نادیده گرفت و از ایجاد حس مطلوب شکر قهوه‌ای در خوراکی‌ها چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل خواص شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید در طعم دهی خوراکی‌ها آن را به گزینه‌ای مناسب برای تولیدات قنادی و شیرینی‌ها تبدیل نموده است.

کدام‌یک از انواع شکرها سالم‌تر هستند؟

افراد معمولاً به دنبال به دست آوردن یا حفظ سلامتی همیشه سعی می‌کنند، جایگزین‌های مناسبی برای مواد غذایی پرخطر بیابند، اما به‌هرحال باید توجه نمود اگرچه خواص شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید مقداری بیشتر است ولی این دلیل خوبی برای مصرف بیش‌ازحد آن نیست.

شکر قهوه‌ای نیز می‌تواند در بالا بردن قند خون و ایجاد دیابت نقش داشته باشد. البته جایگزین‌هایی چون عسل طبیعی و ملاس که ماده اولیه تهیه شکر بوده و کاملاً به‌دوراز مواد شیمیایی است، به‌جای خانواده شکرها جایگزین‌های مناسب‌تری محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی بیشتر در کنار تولید کالری مناسب آن‌ها را به گزینه‌های مناسب‌تری برای سلامتی تبدیل نموده که می‌توانند در کنار انواع شکر به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده استفاده شوند.

مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن