روغن

روغن کلزا یا روغن آفتابگردان

ازآنجاکه امروزه تهیه غذاها بیشتر به سمت سرخ‌کردنی پیش می‌رود، مصرف روغن مناسب که بتواند سلامتی را حفظ کرده و آن را به خطر نی اندازد و حتی برای فرار از بسیاری عوارض ناخوشایند مفید باشد، بسیار مهم است. اگرچه انواع روغن‌ها مانند روغن هسته انگور، روغن‌زیتون، روغن بادام‌زمینی و … برای مصارف مختلف پیشنهاد می‌شود، اما روغن کلزا نیز به علت خواص بی‌نظیرش برای سلامتی همیشه یک گزینه محبوب بوده است. به همین دلیل طب سنتی توصیه می‌کند آن را با روغن آفتابگردان که اکنون بیشتر مصارف ایرانیان را به خود اختصاص داده جایگزین گردد تا بتوان، بدن را از فواید آن بهره‌مند کرد. به همین دلیل ما در این مطلب کوشیده‌ایم به خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان بپردازیم تا اطلاعاتی جامع را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان

اگر می‌خواهیم مقایسه‌ای صحیح بین روغن کلزا و روغن آفتاب‌گردان داشته باشیم باید ببینیم کدام‌یک از این دو برای سلامتی مناسب‌تر بوده و بهتر می‌تواند در حفظ تعادل و کارایی ارگان‌های بدن سودمندتر ظاهر شود. با انواع خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان برای سلامتی همراهمان باشید.

تعادل بین امگا 3 و امگا 6

اگر روغنی را بیابیم که تعادل بین امگا 3 موجود در آن با امگا 6 تقریباً 1 به 3 باشد، می‌توانیم در مورد سالم بودن آن روغن نظر قطعی را بدهیم. روغن کلزا با رعایت این نسبت توانسته در مقابل روغن آفتابگردان که این عدد تقریباً 1 به 70 است پیروز میدان بوده و برای سلامتی مفید باشد.

مناسب برای آشپزی

یکی دیگر از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان مقاومت خوب آن در برابر حرارت مستقیم آتش می‌باشد که آن را به گزینه‌ای محبوب برای آشپزی تبدیل نموده است. اگر قرار باشد یکی از این دو روغن را برای سرخ کردن انتخاب نماییم، روغن کلزا با مقاومت ^140 تا ^150 در برابر مقاومت کم‌ روغن آفتابگردان که به‌صورت تغییر رنگ، بو و طعم خود را نشان می‌دهد، بهترین گزینه است.

بهبود مشکلات پوستی

روغن کلزا با منبع خوب ویتامین E و K چنان برای پوست مفید است که می‌توان آن را به‌صورت مستقیم بر روی پوست به‌منظور رفع مشکلاتی چون چین‌وچروک، خط خنده و اخم، آکنه، درمان پوست‌های خشک و آسیب‌دیده، جای جوش، عفونت‌های پوستی، ترک‌های پوستی، مشکلات پوستی بعد از زایمان، اگزما، جای زخم و … مورداستفاده قرارداد. ازاین‌رو یکی از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان برای پوست و رفع مشکلات مختلف آن و رطوبت رسانی می‌باشد.

کاهش بیماری‌های قلبی

کاهش کلسترول خون، تنظیم ضربان قلب، کاهش التهابات داخلی، عدم تشکیل لخته‌های خونی از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان است که سلامتی بدن را ازاین‌جهت به‌خوبی تضمین کرده و افراد را از گرفتار شدن به انواع بیماری‌های قلبی مصون می‌دارد.

بهبود شرایط کلی موها

مصرف روغن کلزا و به کار بستن آن به‌صورت موضعی بر روی موها یک درمان خانگی مفید برای بهبود شرایط کلی موها محسوب می‌شود. درمان موهای خشک، آسیب‌دیده، فر و دوشاخه، ضعیف و آسیب‌دیده ، موی کدر ، موهای وز، شوره سر، ریزش مو، موهای ضعیف، بهبود آلودگی و آسیب‌های خورشیدی و … همگی از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان برای مو به شمار می‌آید.

درمان اسپاسم عضلانی

بسیاری از روغن کلزا به‌منظور برطرف نمودن گرفتگی‌های عضلانی و اسپاسم استفاده کرده و از اثرات شگفت و قوی آن خود را بهره‌مند می‌سازند. همچنین تسکین درد، بهبود دردهای رماتیسمی، درد مفاصل، کاهش تورم، بهبود التهاب نیز به مدد استفاده از این روغن شفابخش امکان‌پذیر است.

کاهش چربی خون

علت بسیاری از بیماری‌ها، بالا بودن چربی خون است که باعث بروز عوارض ناخوشایند در افراد می‌شود. از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان می‌توان به کاهش چربی خون و همچنین در ادامه چربی‌های شکمی اشاره نمود. با جایگزینی مناسب این روغن می‌توان در مدت‌زمان کوتاهی به وزن و استایل ایدئال رسید.

کاهش کلسترول خون

حملات قلبی و سکته‌های مغزی به علت افزایش کلسترول خون، امروزه دیگر به یک امر رایج در جامعه تبدیل‌شده است. حال‌آنکه اگر افراد از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان در کاهش حملات قلبی آگاه بوده و آن را جایگزین روغن آفتاب‌گردان نمایند، می‌توانند این عوارض را به‌راحتی از خود دور کرده تا در مقابل با کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی روبرو شویم.

آنتی‌اکسیدان قوی

روغن کلزا به علت اینکه دارای مقادیر قابل‌توجهی ویتامین E است و یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود، از چربی‌ها و پروتئین‌های بدن در مقابل تخریب محافظت کرده به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یکی از سالم‌ترین روغن‌ها به مصرف رساند. همچنین به‌منظور پیشگیری از سرطان سینه، پروستات و روده از آن استفاده نمود و بدین ترتیب سلامت خود را حفظ کرد.

 

بهبود کارایی مغز

از دیگر خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان برای مغز می‌توان به پیشگیری از اختلال حافظه، رشد غشای مغز کودکان، جلوگیری از تخریب سلول‌های مغزی، بهبود کارایی کلی مغز و … اشاره نمود.

کیفیت تغذیه‌ای بالا

بسیاری از افراد به علت ویتامین E فراوان موجود در روغن آفتاب‌گردان آن را یک گزینه مطلوب تصور می‌کنند که بر کیفیت تغذیه افراد اثر مثبت می‌گذارد اما از این موضوع مهم غافل هستند که هیچ تعادلی از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 در این روغن وجود ندارد و همین امربر مضر بودن آن اثرگذار است.

در ادامه اگر بخواهیم از خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان بازهم موردی را بیان کنیم می‌توان گفت، روغن کلزا به دلیل اسید‌های چرب اشباع‌نشده موجود در خود و کلسترول پایین از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. همچنین این روغن با داشتن اسید‌های چرب ضروری که در بدن ساخته نمی‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامتی بدن، تقویت حافظه، بهبود شرایط کلی مغز و قلب کمک کند. درواقع این روغن تعادلی عالی از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 است که حتی می‌توان امگا 3 موجود در آن را بیشتر از روغن‌زیتون به‌حساب آورد.

کلام آخر

خواص روغن کلزا نسبت به روغن آفتابگردان چنان زیاد است که می‌تواند تمام زوایای سلامتی افراد را در بربگیرد و دارای مقادیر قابل‌توجهی از اسیدهای چرب مفید و امگا 3 و در مقابل اسیدهای چرب اشباع بسیار کم است. ولی در صورتی می‌توانید تمامی خواص ذکرشده را از این روغن انتظار داشته باشید که با هیدرولیز شدن و دست‌کاری خواص خوب آن به اثرات مخرب تبدیل نشده باشد؛ زیرا اغلب روغن‌های کلزا موجود در بازار به علت ارتقا پایداری آن، براثر پالایش هیدروژنی شده که همین امر زمینه‌ساز ایجاد تأثیرات مخرب بجای سازنده بر بدن می‌شود.

مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن